“Klantgerichtheid is waar mensen blij van worden”

De Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) is al 90 jaar de branchevereniging van de chemische industrie in Nederland. Samen met de leden van tien geassocieerde lidverenigingen zijn meer dan 600 ondernemingen direct of indirect aangesloten bij de VNCI. Claudia Smit: 'Klantgerichtheid is voor onszelf natuurlijk ook heel belangrijk. Wij zijn een zakelijke dienstverlener. Onze leden betalen contributie, dus het is, zeker in deze tijden, erg belangrijk dat wij onze toegevoegde waarde kunnen aantonen. Als vereniging is het heel belangrijk om goed in te spelen op de wensen van al die verschillende leden.

Claudia Smit is hoofd Beheer bij de VNCI en daarmee ook verantwoordelijk voor de facilities. 'De facilitaire dienstverlening vormt toch vaak het eerste visitekaartje van de organisatie waar men mee in contact komt. Op die manier dragen wij ook ons steentje bij aan de relatie met onze leden. We willen ze uiteraard zo goed mogelijk faciliteren. Maar dat mag ook weer niet té zijn, want we zijn tenslotte een vereniging, vóór maar ook dóór de leden. Het is voor ons belangrijk om daar de gulden middenweg in te vinden.' Extra lastig omdat ze nog andere klanten heeft. 'VNCI is de hoofdbewoner van een bedrijfsverzamelgebouw. De negentien andere organisaties en verenigingen van het pand, allemaal actief in de chemische of aanverwante industrie, maken gebruik van dezelfde facilities.'

'Klantgerichtheid in de facilitaire dienstverlening is de front office, de glimlach, de beleving, dat waar mensen blij van worden.' De catering en het restaurant zijn daar een belangrijk onderdeel van. Op het klantpanel bij Facilicom hoorde ik over flashy bedrijfsrestaurants met allerlei luxeproducten. Dat zou bij ons misstaan. Ons restaurant heeft een gedegen uitstraling. Prorest zou wellicht op een andere manier nog veel beter uit de verf kunnen komen, maar dat is niet wat wij momenteel uitvragen.' De gastvrije opstelling van de cateringmedewerkers kan ook op de huidige manier wel de kers op de taart zijn. 'Zeker. Dat is hier misschien nog wel belangrijker.'

Claudia Smit vindt Facilicom al een klantgerichte organisatie. 'Absoluut. Anders zouden we niet met jullie bedrijf samenwerken. Het moet allemaal een beetje gaan zoals wij het zelf in gedachten hebben en daar weten ze bij Prorest en bij Facilicom goed op in te spelen.'

Ze vindt het een 'loffelijk streven' dat Facilicom in 2015 het meest klantgerichte facilitaire bedrijf in Nederland wil zijn en was zeer te spreken over het klantpanel. 'Ik ging er naartoe met de gedachte dat ik het voor Prorest deed. Maar het was absoluut een win-winsituatie. Ik heb Prorest wat gegeven, maar Prorest en de andere opdrachtgevers die er waren hebben mij er ook heel veel voor teruggegeven. Ik heb allerlei nieuwe ideeën opgedaan en ben er heel enthousiast van geworden. Daar ga ik zeker op door in de gesprekken met de regiomanager van Prorest.'

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen