‘Het geheim van succesvolle organisaties zit in teamstructuren’

Co-creatie is op dit moment een buzz-woord in managementland. Het gaat natuurlijk gewoon om samenwerken. Innovatie is bij bedrijven vaak een lineair proces. De ene afdeling komt met een idee, de volgende afdeling brengt het een stap verder, dan gaat het de fabriek in, en vervolgens gaat de marketingafdeling het idee naar de markt brengen. Een soort estafetteloop dus: je geeft het stokje aan elkaar door. Het grote risico is natuurlijk dat het stokje onderweg valt, bijvoorbeeld omdat degene die het stokje moet overnemen te hard loopt. Dat is ook waarom 80 procent van de producten faalt: de processen intern zijn niet goed op elkaar afgestemd of er is niet goed gekeken naar de werkelijke klantbehoefte, terwijl dat cruciaal is voor een goede start.

Edward Huizenga

Bedrijven gaan dan ook steeds meer toe naar samenwerking in teamvorm. Als organisatie wil je samen de streep halen. Vergelijk het met rugby. In rugby probeer je als team de streep te halen, maar het is ook toegestaan om een stap opzij te doen of een stap terug te doen. Zo moet dat ook bij innovatie. Ik geef altijd als voorbeeld de All Blacks, het nationale rugbyteam uit Nieuw Zeeland. Dat team wint 75 procent van de wedstrijden, scoort twee keer zo veel als de tegenstanders en is de hoogst genoteerde in de wereldrankings. Daar kom je bij de essentie van co-creatie: samenwerken.

De All Blacks hebben een enorme gedrevenheid. Ze willen het altijd beter doen dan de vorige keer. Als ze verliezen willen ze diep snappen wat er mis is gegaan. Zo leer je enorm snel. Ze hebben een iconische status, die nog eens wordt onderstreept doordat ze voor elke wedstrijd de haka doen, de strijdersdans van de Maori's. De spelers zijn dienstbaar aan het team, het gaat niet om ego of individuele roem. Het team is ook helemaal niet bezig met wat de concurrent aan het doen is: ze willen niet de concurrent verslaan, ze willen zichzelf steeds verslaan. Ook belangrijk bij de All Blacks: fouten maken mag. Toen ze het wereldkampioenschap verloren in 2007 hoefde de coach niet weg, maar mocht hij blijven om het team weer beter te maken. In 2011 werden ze weer wereldkampioen. Van fouten kun je leren.

Er is al meer bekend over het waarom van bedrijven die het structureel beter doen dan andere bedrijven. Het geheim zit in de teamstructuren die zij hebben ingericht. In mijn nieuwe boek, The Knowledge Enterprise - Innovation Lessons from Industry Leaders, beschrijf ik hoe bedrijven bezig zijn dwarsverbanden en teamstructuren te organiseren en de klanten sterk bij innovatie te betrekken. Co-creatie is dus niet alleen: de klant erbij betrekken, maar eerst en vooral ook: intern heel goed gaan samenwerken. Bedrijven die mee willen komen, zullen snel moeten leren wat de best practices zijn.

Er zijn nog behoorlijk wat bedrijven die werken volgens ingesleten organisatieroutines. Een eerste les is te starten bij de klantbehoefte. Bedrijven denken vaak dat ze al heel goed weten wat klanten willen, maar dat is vaak niet zo. Slechts 20 procent van de productinnovaties is een succes in de markt. Maar hoe kom je achter de onuitgesproken behoefte en diepere drijfveren van klanten? Gewoon maar vragen aan de klant? Nee, dat is niet voldoende. Klanten kunnen dat vaak niet onder woorden brengen. Meer dan 90 procent van het gedrag van een consument wordt bepaald door emoties en gevoelens en die worden aangestuurd door het onderbewustzijn. Daar ligt de sleutel tot diepgaand klantinzicht en uiteindelijk innovatiesucces. Er is nog een wereld te winnen op dit gebied.

Het zit vaak niet in de genen van een bedrijf om echt te ontdekken wat klanten precies willen. Toch zijn daar een paar methodes voor. De ultieme vorm is om de klant tijdelijk in een ontwikkelteam op te nemen. Een prachtig voorbeeld daarvan is Lego. Dat bedrijf heeft wereldwijd veel fans, die ook heel actief zijn en bijvoorbeeld veel feedback geven in de online community van Lego. Dat is al interessant: mensen denken mee met elke bouwsteen die wordt ontwikkeld. Maar Lego nodigt ook nog eens een aantal van die mensen uit om in zogenoemde mindstorms mee te denken over nieuwe concepten. Dát is echte co-creatie.

EDWARD HUIZENGA

Ga terug naar het Facilitair Kenniscentrum

Edward Huizenga

Edward Huizenga geldt als een van de Nederlandse specialisten in klantgedreven innovatie. Hij is partner in Altuïtion, de marktleider in klantbeleving en innovatie, geeft les aan de MBA van University of Amsterdam en is (mede-)auteur van bekende managementboeken als Het Innovatieve softwarebedrijf, De Kennisfactor, The Knowledge Enterprise. Huizenga studeerde economie aan de Universiteit van Maastricht en business administration aan de Universidad de Zaragoza. In 2001 haalde hij een PhD in Innovation Management aan de Universiteit van Maastricht.

Boek: De Alchemist - Paulo Coelho
App: Vivino (gratis app die alle wijnen herkent en beoordeelt) 

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen