Op weg naar een prettiger Nederland

Misschien bent u ‘m al tegengekomen, onze nieuwe slogan: Gom. Laat uw organisatie stralen! Deze slogan verwoordt mijn ambitie om als dienstverlener mee te helpen aan een prettiger Nederland. Hoe we dat willen bereiken? Dat vertel ik u graag.

Gom is op weg de meest klantvriendelijke facilitaire dienstverlener van Nederland te worden. Deze ‘customer excellence’ willen wij bereiken via drie sporen: structuur, cultuur en communicatie. Ook willen we nadrukkelijker het ‘waarom’ van onze organisatie uit de doeken doen.

Structuur

Via de structuur van onze organisatie willen wij de ruimte scheppen om meer met onze klanten bezig te zijn dan met onszelf. Dat klinkt misschien heel logisch, maar is het in de praktijk nog niet altijd. Via onder andere onze operational excellence-strategie hebben wij onze organisatie verbeterd. Toch willen we nu een stap verder zetten en de blik weer meer naar buiten richten. Wij realiseren ons namelijk heel goed dat er méér bij komt kijken om ultieme klantgerichtheid te bereiken. Een compacter directieteam en accountmanagement naar sectoren, ondersteund door een groot managementteam, maakt het mogelijk verantwoordelijkheden lager in de organisatie te leggen, sneller te schakelen en daardoor klantgerichter te werken.

Cultuur

Om die hoge klantgerichtheid te bereiken, hebben we onder woorden gebracht wat dit vraagt van onze bedrijfscultuur. Daarin werken we met vier ‘c’s. Bij de eerste ‘c’ hebben we benoemd dat onze organisatie op orde moet zijn, oftewel in control. Dat is de basis, waarin ook onze operational excellence-strategie past. De tweede ‘c’ staat voor company pride: we zijn trots op onze mensen en zij mogen trots op hun bedrijf zijn. Hierin hebben we het over zaken als ons personeelsbeleid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een exponent hiervan is de jaarlijks terugkerende Gom-dag waarbij de Gom-helden in het zonnetje worden gezet.  De derde ‘c’ is van ‘contact’.  Daaronder verstaan we dat we weten wat onze klant beweegt. En het begrip ‘continuïteit’ is de laatste ‘c’. Je zou ‘m ook kunnen vervangen door cocreation, aangezien we die continuïteit willen bereiken door in nauwe samenwerking met onze klant onze dienstverlening te innoveren. Niet voor niets hebben we onze klanten via forums en rondetafelgesprekken nadrukkelijk betrokken bij de ontwikkeling naar een hogere klantgerichtheid. We hebben hen gevraagd wat hen beweegt en waar zij wakker van liggen, en vervolgens overlegd over hoe Gom daarin kan helpen.

Communicatie

In onze communicatie gebruiken we een nieuwe slogan: Gom. Laat uw organisatie stralen! Ook ontwikkelden we een nieuwe website, extra campagnemiddelen en een vernieuwd online kenniscentrum: Facilitair online. 

Waarom?

Waarom hebben we nu deze nieuwe strategie ingezet? Dat heeft alles te maken met onze visie op de dienstverlening die wij bieden. Gom wil bijdragen aan een beter Nederland, en heeft dus een maatschappelijke missie. U moet het mij maar vergeven als u dit hoogdravend vindt klinken: ik voel dat echt zo. Een schone en opgeruimde omgeving draagt aantoonbaar bij aan een gevoel van welbevinden. Waar het schoon is, voel je je welkom, werk je beter, verkoop je meer, en krijg je minder klachten. En hoe mooi zou het zijn als we dit gevoel bij al onze klanten in het land kunnen bewerkstelligen? Dan zijn we toch op weg naar een prettiger en gezelliger Nederland?

Prettiger Nederland

Schoonmaak is geen doel maar een middel. Onze klanten willen een plek waar mensen zich prettig voelen. Gom zorgt daar graag voor. Onze motivatie willen we echter wat duidelijker over het voetlicht brengen: op weg naar een prettiger Nederland.

Patricia Ghering is commercieel directeur van Gom Schoonhouden

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen